ماتستغربش من العنوان لأن ده فعلا هيكون رد الناس اللى
شغالين بمدأ اللوكشة لما تسئلهم إنت عامل استراتيجية ولا مش عامل , لو عاوز تعرف
إيه هو مبدأ اللوكشة كمل قراءة وانت تعرف .
بقولك إيه عندى ليك عروسة لقطة .
حبيب قلبي , ارغى .
موظفة ومحترمة وبتقبض لوكشة حلوة وعندهم بيت
وممكن يدوك شقة فيه .
ياصلاة العيد , أموت أنا , بينا نطلع عليهم .
اتقل بقى ماتبقاش غشيم أنا هظبطلك الليلة دى
.
بالظط اللى بيمشي بمدأ " اللوكشة "
في الجواز غالبا بيلبس في الحيط زي ال " Marketer " اللى بيمشى بمبدأ " اللوكشة " في ال " Marketing
" .
وبما إن مبدأ اللوكشة بقى اسلوب حياه فتعالوا
ننصح اخواتنا المقبلين على الجواز إزاى يعملوا إستراتيجية أو
" Marketing strategy " علشان مايلبسوش في الحيط ويبقوا زي أخونا اللى في الصورة اللى فوق دى .
أول حاجة انت لازم تحدد إنت عاوز إيه بالظبط
وبالتفصيل الممل يعني عاوزها محجبة ولا لا , بتشتغل ولا لا , سنها كام تعليمها إيه
وكل كبيرة وصغيرة تخصها وده بقى اللى بيسموه في " Marketing Strategy" ال "
Persona " إنت بتحدد إنت بتستهدف إيه بالظبط .
تانى حاجة بعد ماعرفنا مواصفات ست الحسن
والجمال اللى احنا عاوزينها هبدأ بقى أفكر أنا هوصلها إزاى دي , هل مثلا هيبقى
جواز صالونات , ولا حد معرفه يرشحهالى , ولا عن حب " إوعدنا يارب " ولا
هجيبها منين بقى وده في ال
" Marketing "
اسمه ال " Channel"
واللى معناها الحاجة اللى أنا بستهدفها دى هلاقيها فين بالظبط (Facebook , twitter , youtube,
….. )
وطبعا سيادتك هتكون محدد إنت ليه عاوز ترتبط
عن حب أو جواز صالونات أو موظفة علشان بتقبض لوكشة حلوة , المهم تكون محدد انت
هتختار الاختيار ده ليه , وده اللى بنقول عليه في
ال " Marketing
"
"
Why use this channel " أنا ليه
هستخدم ال "
Channel " دى وابدأ أحدد ليه .
ولازم وانا بختار يكون عندى هدف محدد وواضح
ومتاح وواقعى يعنى مثلا ماتقوليش أنا عاوز أتجوز أنجلينا جولى طبعا هى تتمنى بس
براد بيت مش كيس جوافه بردو , فخليها عليك معلش , وحاجة كمان لازم تكون محدد بوقت
ماتسيبهاش عايمه كده يعني تحدد مثلا أنا فى خلال 3 شهور اكون اخترت البنت المناسبة
وده بقى اللى الجماعه بتوع ال
"
Marketing " بيقولوا عليه ال " SMART Goal " واللى هو اختصار ل Specific "
" , " Measurable
"
, " Attainable
" , " Realistic " , " Timely " , واللى هما بالعربي حسب ترتيبهم محدد , قابل
للقياس , تحقيقة متاح , واقعى , محدد بوقت
.
خلاص حددنا واستقرينا وعرفنا مين سعيدة الحظ
اللى وقع عليها الاختيار ودخلنا البيت من بابه والدنيا بقت زبادى في الخلاط وكله
بقى تمام التمام , خلاص بقى كده ولا إيه ؟ .
أكيد لا طبعا مش خلاص احنا لازم نتأكد
باستمرار من إن العلاقة تمام والأمو صافية وحرارة الحب في ارتفاع مستمر
" هحححححح " ولو مش في ارتفاع لازم
نتصرف وزي مابيقولوا بصلة المحب خروف فا مفيش مانع من وردة , شوكولاته من أم 3.5 اللى بقت ب 4 L
أو حتى كلمة حلوة علشان نعمل زي ما الجماعة بتوع ال " Marketing " بيقولوا نعلى ال " Engagement " (; وده بقى حبايبنا بتوع ال " Marketing "
بيقولوا عليه ال " KPI" أو
" Performance Indicator Key " لازم نتأكد إن الأداء عالى دايما ;)
وآخر حاجة بقى لازم تكون محدد انت اخترت
اختيارك ده ليه , هل قلبك اللى اختارها علشان تشاركك حياتك وأحلامك وتكون سندك , ولا اخترتها موظفة علشان اللوكشة ;) وده بقى اللى بنسميه في " Marketing
" ال " ROI " أو
"
Return On Investment " وده بقى بيبقى حاجة من إتنين يا " Financial"
اللى هى الموظفة اللى بتجيب فلوس أو " Non Financial"
واللى هى الحبيبة اللى هتكون سندك فى الحياة ;) .
0 comments:
Post a Comment